1er taller de detecció de problemes d’aprenentatge per causa visual a l’escola Palau de Palau de Plegamans

El passat dijous 20 d’octubre, la coordinadora de  la nostra Unitat de Rehabilitació Visual, Deneb Gaseni, optometrista comportamental, es va desplassar a l’escola Palau de Palau de Plegamans, amb la finalitat d’impartir el primer taller de detecció de problemes d’aprenentatge per causa visual d’aquest curs 2022-23.

Deneb Gaseni va explicar, al claustre de professors, la importància d’un correcte desenvolupament del sistema visual en els nens. Els va mostrar les diferents habilitats visuals que intervenen en l’aprenentatge, especialmente el de la lectoescriptura, així com les conseqüències de l’aletració de cadascuna d’elles sobre el procés d’aprenentatge. Per exemple, un nen amb problemes oculomotrius, té problemes per a mantenir la fixació, es distreu amb facilitat, fa una lectura sil·làbica i es perd al llegir, salta de línia quan llegeix i necessita seguir les línies amb el dit per a poder seguir el text.

Preguntes más rellevants dels assistents

Tractament oclusiu per a l’ull gandul

Gaseni va informar que, en el cas de nens amblíops (ull gandul), cada vegada s’utilitza menys, i de forma més controlada, la teràpia oclusiva (pegat a l’ull) en favor de la teràpia visual. Això es deu al fet que els experts s’han adonat de que ocluir un ull sa durant moltes hores (la majoria de las quals són en horari lectiu quan l’estimulació és major), entorpeix el seu normal desenvolupament i deixa al nen amb una disminució visual molt important, cosa que limita la seva capacitat per a l’aprenentatge. Si tenim en compte que la majoria d’informació que rebem, la percebem a través de la vista, això suposa un handicap important. Actualment hom recomana les teràpies d’estimulació visual combinades amb una oclusió controlada en el temps i el moment.

Per què és important la manera de subjectar el llapis al escriure?

El desenvolupament de les habilitats visu motores és clau per a l’aprenentatge de la lectoescriptura. Si el nen no aprèn a subjectar el llapis correctament (fent la pinça entre polze i índex i recolzant-lo al dit cor), tindrà dificultats per fer bona lletra, escriure recte, pintar sense sortir de la línia o retallar una figura en un paper.

Conseqüències de no gatejar

El gateig ajuda els nens a assimilar correctament la seva lateralitat (esquerra/dreta). Hi ha casos en què els nens pateixen de lateralitat creuada. Això provoca problemes d’ubicació a l’espai/temps, així com d’adaptació sensorial. Està comprovat que els nens que han gatejat de nadons han completat millor aquest procés d’integració de la lateralitat.

Per què cal un taller de detecció de problemes d’aprenentatge per a professors i pares?

A les nostres consultes oftalmològiques, cada vegada estem visitant més nens que presenten problemes visuals que no tenen una causa orgànica (no es deuen a defectes refractius com la miopia, la hipermetropia o l’astigmatisme), sinó a un dèficit en el desenvolupament de les habilitats visuals involucrades en laprenentatge, com ara la percepció visual, l’eficàcia visual, la integració viso motora, o la relació viso espaial.

També, amb una freqüència elevada s’estan diagnosticant més trastorns de l’aprenentatge com la dislèxia, el TDAH, etc. La majoria de nens que pateixen aquests trastorns tenen habilitats visuals per sota de la mitjana. Si se’ls tracta només amb reeducació psicopedagògica no avancen com es podria esperar. Alternativament, si s’aborden a temps, totes aquestes mancances visuals es poden reconduir amb molt bons resultats.

Els professors i pares són els que més fàcilment poden adonar-se dels signes d’alerta, però la manca d’informació sobre aquests i sobre la importància de les habilitats visuals en l’aprenentatge motiva que molts nens amb aquestes problemàtiques no es diagnostiquin i , per tant, no es puguin tractar mitjançant les teràpies visuals pertinents.

Per tal de poder formar els i les mestres, i els pares i mares de nens d’educació infantil i primer cicle de primària a la detecció precoç de problemes visuals que dificulten l’aprenentatge, hem preparat aquest taller educatiu de mitja hora de durada.

Les escoles interessades al taller de problemes d’aprenentatge per causa visual ens ho poden sol·licitar escrivint a elerma@admiravision.es

Abrir en WhatsApp
1
¿Tienes alguna duda?
Hola, ¿en qué podemos ayudarte?