Canvis d’hàbits d’aprenentatge

Quins són els efectes de l’us del mòbil en nens petits? Durant moltes generacions, els nens han desenvolupat els processos d’aprenentatge a través de l’acompanyament dels adults i del joc simbòlic. Les activitats a l’aire lliure tenien una cabuda important a una jornada habitual de la gran majoria de nens. Des que les pantalles han anat guanyant terreny als diferents àmbits de les nostres vides, ho han fet en detriment de l’activitat física i el joc simbòlic. Nombrosos estudis ens indiquen que fins a dos terços dels nens passen més temps davant de pantalles del recomanable. No és estrany veure per tot arreu nens de menys de dos anys, asseguts al cotxet mirant vídeos al mòbil dels seus pares. A més, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana NO utilitzar pantalles abans dels dos anys. Quins efectes tenen l’ús del mòbil en nens petits?

Efectes de l’ús del mòbil en nens petits: els efectes negatius

Els efectes de l’ús del mòbil o la tauleta en nens petits són diversos i es manifesten en molts àmbits del seu desenvolupament:

Perjudica el desenvolupament intel·lectual, la motricitat, l’afectivitat i les habilitats socials

Els nens menors de dos anys necessiten explorar l’entorn i interaccionar amb els cuidadors, per poder desenvolupar adequadament la seva capacitat intel·lectual, el llenguatge, la motricitat, l’afectivitat i les habilitats socials. Segons alguns estudis, l’ús excessiu de pantalles en menors de 30 mesos s’associa a un retard cognitiu en aquests àmbits, per això la restricció total del seu ús recomanada per l’OMS.

Aquest retard cognitiu genera problemes daprenentatge i està vinculat a la manca d’interacció amb el seu referent afectiu, a la interferència en el desenvolupament de la imaginació creativa, les imatges mentals i la tridimensionalitat.

L’aprenentatge que els més petits fan a través de pantalles i no de la interacció directa amb l’adult, ocasiona allò que es coneix com a “dèficit del vídeo” i que es refereix a la dificultat que tenen de processar l’aprenentatge i traslladar-lo al món real . Això fa referència tant a imatges com a interpretació del llenguatge, i té l’origen en una limitació del pensament simbòlic necessari per a l’aprenentatge.

En etapes posteriors, durant l’escolarització, l’ús excessiu dels ordinadors, tauletes i mòbils està ocasionant dificultats en la lectoescriptura. Cada cop més nens subjecten el llapis de manera incorrecta, perquè no estan acostumats a exercitar el tacte. El fet d’escriure sobre un teclat en lloc de fer-ho amb un llapis sobre el paper té un impacte directe al desenvolupament del cervell, la motricitat fina, la memòria, l’orientació espacial, la comprensió lectora i la capacitat d’expressar-se del nen. És molt important per al desenvolupament dels nens que utilitzin el llapis i el subjectin correctament.

Interfereix en la son

Està demostrat també que l’exposició a la llum blava de les pantalles a darrera hora de la tarda té un efecte supressor de la segregació natural de melatonina, l’hormona de la son i, per tant, provoca insomni. Si tenim en compte que el desenvolupament de les capacitats cognitives i emocionals necessiten una son de qualitat, es poden relacionar problemes d’aprenentatge i de gestió emocional en nens, amb hàbits inadequats d’ús de pantalles abans d’anar a dormir.

A la nostra Unitat de Rehabilitació Visual hi arriben molts nens amb problemes d’aprenentatge per causes visuals. El treball que fem amb ells és interdisciplinar i implica la col·laboració d’optometristes, psicòlegs, psicopedagogs, logopedes i, en alguns casos, fins i tot osteòpates.

Augmenta l’obesitat

El temps dedicat al mòbil/tauleta suposa una limitació a l’activitat física, especialment necessària en els nens, cosa que ocasiona un augment de l’obesitat que pot arribar a ser de fins a un 27% respecte dels nens que no els utilitzen.

Augmenta la miopia

Diferents estudis demostren que la miopia, especialment en nens i adolescents, s’ha duplicat en una generació, i ho atribueixen a l’augment d’hores d’activitats que impliquen mirar de prop i amb llum artificial, especialment l’ús de pantalles. És molt important tenir uns bons hàbits visuals per estudiar o treballar, especialment davant de pantalles.

Altres estudis demostren específicament que la manca de llum solar té relació directa sobre laugment de la miopia.

Davant l’augment exponencial dels casos de miopia infantil, a Admiravisión hem creat una unitat específica per al control de la miopia, especialment orientada a nens a partir de 8 anys, a qui es tracta amb unes lents de contacte especials per alentir la progressió d’aquest defecte refractiu.

Interfereix en el desenvolupament de la resta de sentits diferent de la vista

De la mateixa manera que està comprovat que les persones invidents, desenvolupen més la resta de sentits, si es potencia en excés el sentit de la vista això té un impacte negatiu directe sobre el sentit de l’orella, el tacte, l’olfacte i el gust. En el cas del tacte, ja hem comentat el seu impacte sobre la psicomotricitat fina, indispensable per subjectar correctament el llapis.

Genera addicció tecnològica

Cal regular el temps d’utilització de pantalles per part dels nens. Si els acostumem a deixar-los utilitzar perquè s’entretinguin, els estem creant una dependència de quelcom que està demostrat que genera addicció. D’altra banda, estem reduint la seva tolerància a la frustració i, en conseqüència, privant-los de desenvolupar una capacitat que necessitaran la resta de les seves vides per fer front a contratemps i que, si no es cultiva a temps, desencadena en problemes d’ansietat i salut mental.

Efectes de lús del mòbil nens petits. Alternatives
Si has d’anar al metge oa un restaurant, per exemple, amb els teus fills i necessites que passin una estona asseguts i quiets, pots emportar-te contes, una llibreta i ceres de colors, puzles, ninotets o petits jocs de construcció.

És molt important que juguis amb els teus fills reproduint rols que tenim a la vida adulta en relació amb la cura de la família, dels amics, de la casa, dels animals… o en relació al desenvolupament d’un ofici o una activitat professional. Els nens aprenen observant els adults i reprodueixen les seves conductes. Si no vols que passin moltes hores amb el mòbil/tauleta, no estiguis tu moltes hores utilitzant el mòbil/tauleta. Procura també que juguin a l’aire lliure i amb nens de la seva edat cada dia.

És cert que en temps de pandèmia i confinaments, les pantalles han possibilitat que molts nens hagin pogut seguir els seus estudis en línia però, com tot, evitar els efectes negatius és una qüestió de regulació i de fer-ne un bon ús i no un abús. En nens de menys de dos anys, un bon ús és no fer-ne cap ús.

No dubtis a posar-te en contacte amb Admiravisión si et sorgeixen dubtes o preguntes. Estarem encantats d’atendre’t.

Abrir en WhatsApp
1
¿Tienes alguna duda?
Hola, ¿en qué podemos ayudarte?