Retorn a l’escola. Una bona visió contribueix a un bon aprenentatge

A tan sols una setmana pel retorn a l’escola, és moment de preparatius per ajudar els nostres petits a tenir un bon inici de curs, oferint-los tots els recursos necessaris perquè puguin aprofitar els estudis. No només cal adquirir el material i l’uniforme escolar, hem d’assegurar-nos també que les habilitats físiques i mentals necessàries per al procés d’aprenentatge estiguin al màxim de les seves possibilitats. En aquest sentit, una bona visió contribueix al bon aprenentatge dels infants.

Ús de pantalles i augment de la miopia

Si bé abans de la pandèmia ja s’havia iniciat un augment sostingut de la miopia infantil, que els experts atribueixen a l‘abús en l’ús de pantalles i la manca d’activitats a l’aire lliure, les classes virtuals durant el confinament, van contribuir a agreujar el problema de manera significativa. El fet de fixar la vista de prop durant tant de temps, ocasiona problemes per veure de lluny.

No només ha augmentat el nombre de nens miops, sinó també la rapidesa amb què progressa la miopia. Des de la nostra Unitat de Control de la Miopia estem obtenint bons resultats en l’alentiment del desenvolupament d’aquest defecte refractiu amb les lents de contacte per al control de la miopia en nens a partir dels vuit anys.

D’altra banda, l’ús excessiu dels ordinadors, tauletes i mòbils està ocasionant dificultats en la lectoescriptura, entre altres interferències en el desenvolupament. Cada cop més nens subjecten el llapis de manera incorrecta, perquè no estan acostumats a exercitar el tacte. El fet d’escriure sobre un teclat en lloc de fer-ho amb un llapis sobre el paper té un impacte directe al desenvolupament del cervell, la motricitat fina, la memòria, l’orientació espacial, la comprensió lectora i la capacitat d’expressar-se del nen. És molt important per al desenvolupament dels nens que utilitzin el llapis i el subjecten correctament.

Dèficits a les habilitats visuals que dificulten l’aprenentatge

Un altre dels problemes que dificulten l’aprenentatge estan relacionats amb un dèficit en el desenvolupament de les habilitats visuals que hi estan involucrades, com ara la percepció visual, l’eficàcia visual, la integració aspecte motora, o la relació aspecte espacial. Aquest problema és més comú del que creiem i afecta encara amb més freqüència nens que pateixen dislèxia o TDAH, entre d’altres. Aquests nens tenen habilitats visuals per sota de la mitjana. En conseqüència, si només es tracta el problema psicològic però no el visual, no solucionarem la dificultat i els estudis se’n ressentiran.

Més enllà dels estudis, importa l’autoestima del nen. Sovint tendim a etiquetar els nens amb conductes disruptives o resultats acadèmics pobres, sense tenir en compte les dificultats que els impedeixen avançar com els seus companys. És molt important que si hi ha problemes que poden entorpir l’aprenentatge o les relacions interpersonals, s’abordin com més aviat millor, per evitar el fracàs escolar i personal. Tots els nens són curiosos per naturalesa, però eviten les activitats que els costen un esforç que senten que no poden superar. És aquí on l’adult ha d’estar atent, empàtic i facilitador.

El problema principal és la baixa detecció precoç d’algunes d’aquestes dificultats, que retarda el seu abordatge i agreuja el problema. Sovint cal la feina coordinada d’un equip multidisciplinari de professionals de la psicologia, optometria, logopèdia, fisioteràpia i, fins i tot, nutrició. La nostra unitat de rehabilitació visual compta amb un equip d’optometristes especialitzats en aquests problemes, psicòloga, logopeda i osteòpata que estan obtenint grans resultats terapèutics amb les teràpies visuals per a problemes d’aprenentatge.

Signes d’alerta de problemes visuals que dificulten l’aprenentatge a la tornada a l’escola
Pares i professors, amb la tornada a l’escola, han d’estar atents als símptomes següents:

  • Veu doble o borrós en llegir
  • Tanca i es tapa un ull
  • S’acosta molt al paper per llegir i escriure
  • Té mal de cap en finalitzar el dia
  • Inclina el cap quan llegeix o ressegueix les línies amb el dit
  • Confon, inverteix o omet paraules o lletres quan llegeix
  • Recorda millor oralment que per escrit
  • Vocalitza quan llegeix per a si mateix
  • Té baixa velocitat i comprensió en llegir
  • Té dificultats d’atenció i de concentració
  • Triga molt a acabar una tasca
  • Fa mala lletra i és desordenat
  • Té poca habilitat psicomotriu
  • Adopta males postures
  • Li costa copiar de la pissarra

En el cas que conflueixin diversos símptomes alhora, és important dur a terme un estudi funcional per descartar problemes d’aprenentatge per causes visuals.

Contacta’ns per a més informació o avaluació de casos.

Abrir en WhatsApp
1
¿Tienes alguna duda?
Hola, ¿en qué podemos ayudarte?